Thursday 1 March 2012

dividend in unit trust!

tadi ada dapat call, dr pembaca blog ni. Dia tanye tentang dividend. Adakah dividend dalam unit trust fix or not? Boleh untung ke tak? boleh keluar kan dividend every year ke tak? and so on.

For informasi kakak dan abang-abang kat luar sana (ceh, abang nak plural! hehe), dividend dalam unit trust tak pernah fix. Bukan nye kalau 8% tahun nih, smpai sepuluh tahun pon dividend still 8%. 

Dividen dalam unit trust berubah ubah. Kejap tahun lepas  15%, tahun ni 12%, tahun depan 17% berubah! dan unit trust yang hebat, boleh beri anda pulangan sehingga 20% setahun!! Sangat sangat berbaloi.  Sudah tentu ianya sesuatu yang amat menguntungkan anda bukan??


CONTOH 1


 Pic kat atas nih diambil dari satu mutual fund yang sangat bagus dari segi past performance. On 2010, this mutual fund gives 21.59% return untuk kepada semua pelabur. and since 5 years ago, this fund gives up until 94.52%!! Hampir 100%!!! 
Bermakna, jika 5 tahun lepas anda menyimpan sebanyak RM1juta, selepas 5 tahun, pulangan anda digandakan hampir 100% = RM2juta!

what kind of investment can give such benefits for investor??

And, ramai juga yang tanye " boleh tak kalau saya keluarkan dividend setiap tahun?"

BOLEH! tiada masalah. Tahap kecairan di dalam unit trust sangat sangat sangat tinggi. Bukan setakat dividend sahaja yang anda boleh keluarkan...nak keluarkan semua pon boleh. 

TAPI


Kalau anda ada sasaran tertentu untuk simpanan anda, biarkan dividend anda beranak dari saban tahun ke tahun-tahun berikutnya. Sebab, kalau kita take out all the dividend, duit dan unit anda tak akan boleh compound. Then if  die tak boleh nak compound, duit pon lambat nk beranak pinak. So ini boleh membuat kan anda lari jauh dari sasaran dan objective simpanan anda!!



CONTOH 2 

Refer at the table di atas,
 If anda start menyimpan dengan wang RM1juta, dan if every year u keluarkan dividen 21% = RM210,000, macam mana nak cukup RM2juta in 5 years time?  Silap-silap, duit kita remain RM1juta je, sebab wang anda tidak boleh digandakan. and kita sendiri pun tak disiplin dalam menyimpan.






So, this is why dividend memainkan peranan yang sangat penting dalam unit amanah. Sebab unit amanah menggunakan sistem compounding (gandaan). Jadi, kalau setiap tahun pon anda take out the dividend, then all the money can NEVER be compounded! 


The best long-term investor's friend is called compounding, and it can certainly make you rich!


Untuk tahu lebih lanjut tentang gandaan, anda boleh lihat sini or sini.

or 

Kalau tak paham lagi, boleh terus

call me for appointment

013 777 0966
adelenasykn@yahoo.com 










No comments:

Post a Comment