Sunday 29 January 2012

takut nak simpan dalam unit trust?

Last week ade jumpe client. Dia memang interested dan layak untuk start menyimpan dalam unit trust menggunakan EPF acc 1. so, I pon kira-kira amount berapa yang dia layak untuk start menyimpan dalam unit trust. After kira, dia layak dalam RM4000 lebih untuk simpan from her KWSP. Then terus die respon " eh..mcm byk sgt pulak.." with sad face.


here's my answer:
Akak sayanggg.... banyak la bagus, bile kita start menyimpan dengan amount yang banyak dalam unit trust, anda akan dapat lebih banyak unit. Unit akan semakin bertambah setiap tahun bila akak terus terusan menyimpan dalam unit trust. Dan unit trust jugak mengamalkan sistem compounding. Kebanyakkan fund dalam unit trust pulak bagi pulangan sehingga 100% dalam masa 5 tahun. So, kalau tahun pertama akak da start menyimpan RM10k, tidakkah duit akak akan compound sehingga RM20k dalam masa 5 tahun!!!

cth compounding system. Let's start the principle with RM100k


Yes.That's fact from our past performance. What savings can give u such benefits/returns?? just imagine if you put RM100k dalam tahun pertama, dan 5 tahun akan datang ia jadi RM200k!! Jadi, keburukan bile kite start with small, let's say RM1k, 5 years later baru RM2k. Rugi kan??? 

Jadi jangan takut nak start menyimpan dalam unit trust.
 Lagi BANYAK amount simpanan, lagi BAGUS!!

Sebaliknya, kita patut lagi risau kalau kita tak start menabung dari sekarang melalui unit trust. Inflation is our silent thread. WE never know what's our money value in 10-20 years akan datang. World is very cruel out there. What if something happen to us/family, what will you do if have no savings? 

Jangan terlalu mengharap dengan simpanan yang ada, DIVERSIFY your savings. KWSP telah pon beri kelonggaran untuk kita mulakan simpanan dalam unit trust melalui acc1. Bukan saje-saje KWSP bagi keluarkan duit untuk unit trust, MESTI ada sebab yang kuat. Jadi maknanya KWSP sendiri galakkan u phased some of KWSP saving in unit trust.

So, for others yang belum lagi nak terbukak hati untuk start menyimpan dalam unt trust, 
THINK AGAIN!

u might want to secure your golden age with MORE money in your pocket :)



call me for appointment/explanation

013 777 0966
adelenasykn@yahoo.com 





No comments:

Post a Comment