Tuesday 24 May 2011

Positive attitude

apa tuh sikap positive.kenapa sikap positive ni sgt penting dalam kehidupan???
hari2 kita bermain dgn emosi. ada yang positive.ade yang negative.but mostly, most of us lebih byk fikir kan bende negative dulu...baru positive kan? tu lah hakikatnya..ramai orang akan fikir the worst case scenario dulu..baru la pastuh dier fikir bende2 baik..itu pon kalau terlintas bende baik2 dalam pale otak dier..kalau tak..manjang la mengeluh sane, mengeluh sini.hmmm...

tapi tau tak, hidup kita nih bykkkk sgt di kawal oleh emosi. apa yang kita fikir kan...itu lah yang terjadi dalam hidup kita.yes!betul.ini bukan i ckp tau..i bukan Dr Azizan atau Dato Fadzilah Kamsah nk sesuka hati je ckp...tapi ini fakta, kluar dr mulut derang sendiri. ala..kajian pon ade byk yang mengatakan positive atitude ni blh influence our daily life? tak caya pi google.

sebenanrnyer apa tu positive attitude???? basically, its our attidude to something is how you judge it. sejauh mana kita menilai sesuatu dgn pemikiran2 yang positive. kalau kita selalu fikir bende yang
"TAK blh, TAK suka, MARAH, SAKIT HATI, MENGELUH, MENCACI"
semua bende yang kita nk buat poon  tak jadi..

cer kasi contoh skit. contoh nya kalau student ade exam next week......."adoi...ape nih..tak paham...tak suka la mcm nih..mcm mana nk study nih..exam lagi 3 hari...da la tak prepare lagi nih...benci la....fail la aku mcm nih..." ha...bile da byk sgt mengeluh2 mcm nih.die pon terus tutup buku.fed up dan terus tinggal kan buku tuh kan.last dier ckp "nasib ah..fail pon fail la."
itu satu cth je.. bukan berdasarkan pengalaman sendiri ye.hehe...so...last2 minah tuh pon fail la kaannn???

ramai orang yang fokus pada problem, that's y mereka yang lebih fokus pada problem tuh will react negativly kepada problem. sbb problem sendiri is the nagative feeling kaan??what should we do then????????

so we sohuld ALWAYS FOKUS ON SOLUTION.
mcm cth kat atas, student yang nk amek exam tadi...even dier tak cukup preparation...dier tak faham tapi kalau dier fokus " mcm mana aku nk bg diri aku paham nih?" so..dia akan fokus kepada how to solve the problem. pegi cari lecturer ke...pegi tgk cari kawan2 yang lagi pandai ke..tanya..suh derang ajar..pegi libry cari buku ke.so, last2 dapat tak die pass the exam??? kalau ikut logik, pass la kan??hehe.
ini just contoh tau..jgn pas nih ade bg komen, abes, kau nih grad umur bape plak?

 so, from the example kita da blh nmpak kan, how important negative and positive attitude in our life. it really affects all aspects in our life. apa je yang kita buat, mmg effect cara2 kehidupan kita, dari segi apa pon, bahan bacaan, conversation dgn orang, semua lah. kalau semua orang buat, kita asek pandang nagative je, kita snri takkan boleh maju. sbb kita penuh dgn dengan sikap2 yang tak patut ade untuk jadi orang2 yang berjaya.

even kalau kita gagal melakukan sesuatu pon dalam hidup, it's always have another day utk kita change ourself to be better. (cheh2.ckp mcm motivational speaker :p) anggap la kalau kita fail tuh as learning point utk kita. kalau tak rasa api..mana nk tau panas ke tak kan..so..bia la kita jatuh...supaya next time kita tau....kalau jatuh..sakit..so..kita akan lebih berhati2 utk melangkah.kan2???hehe..

who says you cannot???? attitude.it just attitude!





so ...
CHANGE ourself to be better. put some positive energy in us.
Believing yourself and you ability. there's must be a reason y u r born in this world.
look at the bright side of our life. read some inspiring stories. u can determine who you'll become.

POSITIVE ATTITUDE CAN LEAD TO HAPPINESS AND SUCCESS AND IT CAN CHANGE YOUR WHOLE LIFE!

smile often!




No comments:

Post a Comment